Grupa III

zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC STYCZEŃ GRUPA III

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Nowy rok
  2. Świat się zmienia
  3. Babcia i dziadek
  4. Bale w karnawale

Cele główne:

  • zapoznanie z literami: b, B, n, N, r, R – małymi i wielkimi, drukowanymi i pisanymi,
  • wprowadzenie liczb 8 i 9 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności kodowania
    i odkodowywania informacji,
  • dostrzeganie korzyści płynących z planowania czasu i właściwej organizacji, próby zrozumienia pojęcia upływającego czasu,
  • dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia, utrwalenie nazw i kolejności dni tygodnia, dostrzeganie cykliczności pór roku, utrwalenie ich charakterystycznych cech, rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu,
  • określanie charakteru słuchanej muzyki, dostrzeganie rytmu, ćwiczenie pamięci, rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • kształtowanie rozumienia pojęć: wynalazki, nowoczesne technologie i ich wpływu na życie ludzi, podsycanie ciekawości poznawczej, przypomnienie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych, dostrzeganie szans i zagrożeń związanych z korzystaniem z nowoczesnych technologii,
  • poszerzenie wiedzy o dawnych oraz nowoczesnych pojazdach i maszynach, rozumienie znaczenia wynalazków dla rozwoju ludzkości,
  • nauka współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
  • wzbogacenie doświadczeń sensorycznych dziecka poprzez poznanie różnych faktur i właściwości papieru, rozwijanie zdolności manualnych poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny, rozwijanie inwencji twórczej, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych,
  • kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i okazywania serdeczności oraz miłości bliskim, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, utrwalenie pojęć związanych z wzajemnymi stosunkami rodzinnymi i nazw członków rodziny, kultywowanie tradycji rodzinnych, poznanie tradycyjnych gier
    i zabaw,
  • zwrócenie uwagi na potrzeby i pragnienia innych oraz na radość ze sprawiania im przyjemności,
  • doskonalenie umiejętności stosowania form grzecznościowych podczas składania życzeń,
  • zaktywizowanie dziecka poprzez stwarzanie sytuacji umożliwiających eksperymentowanie oraz wyciąganie wniosków,
  • wyrabianie umiejętności skupiania uwagi,
  • poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych, wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce klasycznej,
  • doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, rozwijanie wyobraźni
    i kreatywności,
  • wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami poprzez atmosferę przyjemnej zabawy,
  • wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur, tradycji i zwyczajów, rozwijanie zainteresowań kulinarnych.